Je eerste rijles! (Proefles)

De eerste rijles is vaak erg spannend en dat is logisch! Voor het eerst zelf achter het stuur, zelf gas geven en remmen en misschien al schakelen. Nu is het de vraag. Hoe verloopt een eerste rijles precies en wat kan ik er van verwachten?

Om te beginnen maak je kennis met je rij instructeur. Hij zal je daarna uitleggen wat de beste zitpositie is in een auto en hoe het stuur en de spiegels moeten staan, zodat je veilig de weg op kan. Als dat gedaan is, is het zo ver! Voor het eerst zelf de weg op. Een speciaal en spannend moment.

Aangezien het de eerste rijles is hoef je niet bang te zijn dat je gelijk alles zelf moet doen. Je zal tijdens je eerste rijles beginnen met alleen te sturen. Zo kan je rustig wennen aan de auto en wanneer de rij instructeur merkt dat je het goed oppakt, zal je zelf al gas mogen geven, remmen en misschien wel schakelen.

Aan het einde van je rijles haal je de volgende leerling op en wordt je door die leerling thuis gebracht.

Vond je deze blog nuttig? Laat het dan zeker even weten in de reacties en/of met een like en deel het met jouw vrienden die eventueel ook van plan zijn te beginnen met lessen.

Examen tips voor praktijkexamen

EXAMEN TIP

-Meest gemaakte fouten tijdens praktijkexamen –

Op deze pagina vind je onze top 10 van meest gemaakte (onnodige) fouten tijdens het rijexamen. Het nadruk ligt hierbij op fouten die te maken hebben met verkeerd denken, mede veroorzaakt door de spanning van het rijexamen. Het gaat dan om zaken die waarschijnlijk wel goed zijn aangeleerd, maar onder druk van het rijexamen toch anders en verkeerd worden uitgevoerd.

1. Kijkgedrag, gebruik je ogen.
Een groot deel van de examenkandidaten zakt op kijkgedrag. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit waarnemen, op de juiste manier de spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is essentieel op het rijexamen.

Dit gaat vaak fout:
Overdreven kijken om goed aan de examinator te laten zien dat je kijkt.
Te nonchalant kijkgedrag.
Te gehaast door de spiegels vliegen en weinig echt waarnemen.
Te kort voor de auto kijken en daardoor laat reageren op situaties.

Zo moet het wel:
Blijf voortdurend je blik veranderen zodat je een totaaloverzicht houdt.
Neem de tijd om goed in je spiegels te kijken en herhaal het kijken.
Controleer voordat je aan een bepaalde manoeuvre begint.
Overdrijf niet, als je goed waarneemt dan ziet de examinator dat ook wel.

2. Plaats op de weg, durf de ruimte die je hebt te gebruiken.
Een paar belangrijke misverstanden moeten uit de weg. De plaats op de weg hangt van meerdere factoren af. De regels die je uit het theorieboek hebt geleerd zijn een leidraad maar niet altijd heilig. Alle omstandigheden samen bepalen je keuze.

Dit gaat vaak fout:
Te dicht langs geparkeerde auto’s, obstakels of fietsers rijden.
Niet of onvoldoende voorsorteren.
Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen).
Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.

Zo moet het wel:
Neem voldoende ruimte bij het passeren van stilstaande objecten en bewegende verkeersdeelnemers. Ook als dat betekent dat je daarvoor (deels) op de andere weghelft moet komen. Zolang je je tegenliggers maar niet hindert. Probeer niet koste wat kost binnen de lijnen te blijven als dat de veiligheid in gevaar brengt. Het is maar verf waar je overheen gaat.
Sorteer waar mogelijk duidelijk voor.
Probeer bochten netjes op je eigen weghelft te nemen.
Bij tegenliggers op smalle wegen is behalve je positie ook de snelheid erg belangrijk. Ga zonodig bij het tegenkomen van ander verkeer wat langzamer rijden als het erg smal is.

3. Snelheid, altijd aangepast aan de omstandigheden.
Dit is de hoofdregel: in principe rijdt je de maximaal toegestane snelheid zolang dat ook veilig kan. Dat betekent vlot met het verkeer meerijden, maar snelheid omlaag zodra de situatie erom vraagt. Veel kandidaten hebben moeite met het toepassen hiervan.

Dit gaat vaak fout:
Langzamer rijden dan nodig is, je houdt het verkeer ermee op en de examinator oordeelt dat je onzeker bent. Maar rij nooit harder dan vanwege de omstandigheden veilig en verantwoord is.
Te hard door bochten.
Te snel kruisingen naderen / oversteken.
Fabeltje: altijd 5 km/u harder rijden.

Zo moet het wel:
Rij vlot met het verkeer mee en pas je snelheid op tijd aan de omstandigheden aan. De veiligheid heeft eigenlijk altijd voorrang. Zo kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre het veiligst uitvoert als je even iets harder dan toegestaan rijdt.
Kijk ook door de bocht en pas op tijd je snelheid aan.
Dit moet je met je instructeur bespreken, we kunnen wel zeggen dat je met de juiste snelheid moet naderen, maar dat is een kwestie van trainen.
Onzin, hou je liever aan bovenstaande.

Waarom kiezen voor het faalangstexamen?

Het behalen van je rijbewijs is één van de sleutelmomenten in jouw leven. Het is dan ook helemaal niet zo vreemd dat veel jongeren opzien tegen het afleggen van hun rijexamen. In veel gevallen blijft het gelukkig bij oppervlakkige stress. Eenmaal achter het stuur van de auto kan er dan ook een grote last van je schouders afvallen. Wat echter wanneer dat niet gebeurt en je bijvoorbeeld een black-out krijgt? Of wanneer je zo zenuwachtig bent dat je niet meer goed kan functioneren? Dan biedt het faalangst rijexamen de perfecte oplossing.

Het faalangst rijexamen is er namelijk volledig op gericht om jouw precies die rust te bieden die jij nodig hebt om jouw rijexamen tot een goed einde te brengen. Zo voorkom je dat zenuwen uiteindelijk een stokje voor het behalen van jouw rijbewijs zullen steken. Reeds tijdens het volgen van de rijlessen bij onze Verkeersschool Rembrandt zal duidelijk worden of dit type van rijexamen voor jou mogelijks interessant kan zijn.

Wat maakt een faalangst rijexamen zo bijzonder?

Het faalangst rijexamen vertoont grote gelijkenissen met het standaard rijexamen. Echter verloopt dit examen een stuk flexibeler. Bovendien kan je een pauze nemen wanneer de spanning te hoog oploopt. Daarnaast kan je ook rekenen op de begeleiding van een speciaal opgeleide examinator. Je kan overigens volledig zelf bepalen of de instructeur met je meerijdt of niet. Er wordt dus duidelijk alles aan gedaan om jou een zo optimaal mogelijke gemoedsrust te bieden. Tijdens het afleggen van je faalangst examen zal de examinator controleren of er sprake is van een voldoende beheersing van de volgende aspecten:

    • Beheersing van het voertuig;
    • Het kijkgedrag van jou als bestuurder;
    • Het verlenen van voorrang;
    • In- en uitvoegen;
    • Het rijden op kruispunten evenals rotondes;
    • Het inhalen van andere voertuigen;

Vanaf welke leeftijd kun je beginnen met rijlessen?

Bij rijschool Rembrandt is het mogelijk om vanaf een leeftijd van 16,5 jaar rijlessen te volgen. Op het moment dat je vervolgens de leeftijd van 17 jaar bereikt, dan kun je direct het rijexamen afleggen. Op deze manier zorgen wij ervoor dat het behalen van je rijbewijs nooit onnodig lang duurt. Aangezien wij begrijpen dat onze cursisten ook andere verplichtingen hebben, kun je bij ons altijd je lessen inplannen op momenten die in jouw agenda passen. Wil je bijvoorbeeld in de avond lessen of op zaterdagen? Dan is dit bij ons geen enkel probleem!